Predarea stiintelor in scoala Waldorf la nivel gimnazial este o explorare intensa a principalelor arii ale chimiei, fizicii si biologiei. In fiecare an, pe masura ce intelectul copiilor se maturizeaza, ne intoarcem la aceste materii si putem aborda subiectele cu mai multa sofisticare si profunzime. Oportunitatea explorarii de pe niveluri diferite de dificultate de la an la an le da elevilor ocazia sa reflecteze asupra anumitor subiecte si sa le integreze in sistemul lor de cunostinte prin prisma achizitiilor dobandite si la alte stiinte si materii.
Modul de predare este unul preponderent experiential, si are urmatoarele etape:
Mai intai observam
Toate stiintele sunt studiate din perspectiva fenomenologica. In termeni generali, aceasta abordare presupune ca incepem cu stabilirea unui fenomen de studiu, apoi elevii il observa cu atentie, noteaza detaliile pe care le-au adunat si repeta experimentul. Observatia duce la intrebari in legatura cu motivul pentru care s-au inregistrat anumite rezultate. Se discuta cu elevii posibilele cauze si se incearca stabilirea unei concluzii, care este comparata cu teoria stiintific acceptata. In acest proces, gandirea lor este ghidata spre cultivarea atentiei, spre a putea ajunge la o descriere facuta cu acuratete si la o cautare disciplinata, astfel incat sa desprindem concluzii logice in legatura cu fenomenul studiat. Elevii descopera principiile stiintifice in urma procesului de observare atenta. La toate nivelurile stiintifice, chiar daca un subiect anume devine prea complex si imperceptibil simturilor umane, observatia si descoperirea preceda explicatiile teoretice.
Apoi exploram
Laboratorul nostru poate fi in scoala, unde echipamentele specifice de laborator permit efectuarea de experimente si descoperiri, insa nu se limiteaza la acest cadru. Excursiile frecvente in natura, spre anumite amplasamente, in vederea studiului botanicii, hidrologiei sau unor fonomene specifice, reprezinta o parte integranta a cursurilor de stiinte. In afara de experimentarea propriu-zisa si excursiile de lucru, elevii studiaza si prin teme de cercetare si experimente individuale sau de grup stabilite cu profesorul coordonator, pe care apoi copiii le prezinta, le sustin si le dezbat in clasa.
Intelegem
La finalul celor patru ani de gimnaziu, absolventii sunt capabili sa argumenteze si sa dezbata in mod analitic probleme stiintifice specifice. Inteleg relatia stiintei cu activitatea umana. Vor fi devenit observatori atenti ai unor evenimente complexe si vor avea abilitatea practica si imaginatia creatoare pentru a intelege situatii fenomenologice noi. Prin studiul stiintelor in scoala Waldorf au invatat sa intrebe si sa caute raspunsuri la intrebari profunde: „Cum stim ceea ce stim?” și „Pe ce anume ne bazăm in ceea ce stim?”
(Pentru persoanele care doresc sa aprofundeze abordarea curriculara a stiintelor in Waldorf, propunem urmatorul material de studiu: http://www.waldorfresearchinstitute.org/pdf/Science-Curriculum.pdf)