Cianotipie: amprente și transferuri – cu Petruța Baniță Sâmbătă, 27 Mai, 10.00 – 13.00
100.00 lei
Laboratorul experimental de fotografie
Cum ai putea lua amprenta luminii? Sau cum ai putea transfera lumina pe o suprafață întunecată? Dar alte forme sau elemente vegetale?
Această preocupare a oamenilor de a reflecta într-un mod vizibil lumea înconjurătoare, încă din timpuri străvechi, a dus la o dezvoltare atât a imaginației, cât și a creativității, descoperind diferite tehnici ingenioase și soluții pentru a surprinde detalii sau sclipiri ale frumuseții din jur. Unii au transformat aceste soluții în adevărate meșteșuguri și meserii. Îmi place mult cuvântul „meșteșug”, deoarece poartă în el ceva ce aparține unei lumi nevăzute, unei energii creatoare dincolo de vizibil. Își are originea din latinescul „magister” (meșter), care la rândul lui provine din „magis”, purtând, iată, un crâmpei din Creație.
De foarte multe ori în drumurile, călătoriile sau chiar în momentele banale ale vieții noastre, dorim să surprindem ceva, ”să imortalizăm” lucrurile, gesturile, zambetele, umbrele sau firele de lumină, un peisaj, o trăsătură, o pată de culoare sau un fir de iarbă și, din fericire, avem un telefon cu camera foto care ne este la îndemână, astfel încât facem repede transferul pe device-ul digital.
Înainte de apariția primului aparat de fotografie a fost, ca de obicei, un mic ”accident” în procesul laborios de obținere a unui pigment sintetic albastru. O doamnă, Anna Atkins, îndrăgostită de botanică a reușit să surprindă fotografic câteva specii de plante fără ajutorul unei camere de fotografiat, ilustrând astfel o bijuterie de carte de botanică, Cyanotypes of British and Foreign Flowering Plants and Ferns. Se întâmpla pe la 1843.
Cum fost posibil??
Vă invit să experimentăm procesul acestei pionere în ale fotografiei la un laborator non-conformist, în care să luăm o amprentă a lumii vegetale prin acest proces de fotograme cu cianotipuri.
Petruța Baniță este absolventă a Universității Naționale de Artă București, licențiată în Conservarea și Restaurarea Operei de Artă.
Formarea ei de restaurator, de intrus în intimitatea operei de artă, a îndemnat-o să susțină cursuri de artă strâns legate de patrimoniul cultural. Prin urmare, din 2008 susține ateliere în cadrul scolii de vară LutArs de la Piscu (modelaj în lut, icoane pe sticlă si pictură pe vase de lut), iar din 2012 este inițiator, colaborator și coordonator de ateliere de arte vizuale și abilități practice pentru copii, în cadrul Asociației “Gaspar, Baltasar și Melchior”, Asociației “Dintr-un Basm”, Fundației “Calea Victoriei”, Asociației” Art Conservation Support”, Forest Academy Afterschool și la Școala Gimnazială nr. 193, Orizont.
Printr-o muncă de echipă susținută de-a lungul mai multor ani, în 2014 a fost lansat “Manualul alternativ de arte vizuale și abilități practice pentru copii”, la care a colaborat.
Din toamna anului 2014 s-a alăturat echipei Școlii Gimnaziale Libere Waldorf, a urmat cursurile de formare pentru învățători Waldorf, organizate de Federatia Waldorf, a efectuat un stagiu de pregătire la Goetheanum (Dornach, Elveția) și este absolventă a Facultății de Psihologie și Științele Educației, din cadrul Universității București. Începând cu anul școlar 2015 -2016 a preluat rolul de învățător diriginte la una dintre clasele care s-au format în cadrul Școlii Gimnaziale Libere Waldorf.
15 în stoc