Sebastian Stanculescu, invatatorul clasei pregatitoare din acest an, si Daniel Pop, invatatorul clasei pregatitoare de anul viitor, au gazduit in data de 27.03.2013 o intalnire cu parinti ce au copii care de anul viitor vor merge la scoala.
Am avut ocazia sa experimentam ceea ce traieste in copil intr-o zi de curs la o scoala Waldorf.
Atunci cand vin dimineata la scoala, copiii sunt intampinati de invatator, care ii saluta pe fiecare in parte si da mana cu ei, schimba cateva cuvinte. ʺTe-am vazut, existi si esti important pentru mine!ʺ, intelege copilul. Stim si ca adulti cat de important este simplul fenomen de a fi vizibil in ochii unei persoane care inseamna mult pentru tine!
Abia ajuns la scoala, in fiecare copil traieste inca povestea lui adusa de-acasa sau de pe drumul tot mai lung pe care il face pana la scoala. Copilul are nevoie sa spuna aceste impresii, sa impartaseasca ceva ce l-a marcat. De aceea, dimineata exista un mic moment ʺsocialʺ in care fiecare spune, in cateva cuvinte, ceva ce vrea sa le povesteasca colegilor (in lipsa acestui moment organizat asa, copiii, care poarta oricum in ei aceasta nevoie, susotesc in timpul orei intre ei, prea putin captivati de ceea ce se intampla in clasa).
Va mai amintiti cat de greu este sa faci un copil sa stea linistit? Parca nu este ceva ce tine de firea lui, atata rezistenta (inconstienta) opun uneori! Ei bine, tocmai de aceea, in scoala Waldorf nu incepem ora punand copiii sa stea in banci si varsand asupra lor geanta cu informatiile. In schimb, copiii canta, invatatorul acompaniind la instrument, si se misca in ritmul muzicii. Aceata parte ritmica, ce poate dura 15-20 de minute, are rostul de a aduna copiii, de a-i atrage in povestea clasei, de a le mobiliza vointa si a-i antrena cu toate resorturile lor fizice si sufletesti inspre ceea ce urmareste invatatorul (fie ca este vorba de matematica, de limba romana sau alta materie de studiu). Am putut experimenta ca adulti ce schimbare incredibila a starii de spirit se produce dupa un astfel de moment (care la noi nu a fost atat de lung, caci noi nu avem antrenamentul copiilor :))! Dupa aceasta etapa, clasa ʺse aseazaʺ, se linisteste, este pregatita de lucru.
Acestea si multe altele le-au aflat parintii la intalnirea cu Sebastian si Daniel. Atunci cand intelegi care este ratiunea din spatele unui mod de lucru, atunci cand simti pe pielea ta ca anumite metode au efect, atunci cand, transpus in pielea unui copil, experimentezi bucuria invatarii, ti-ai dori sa mai ai o data experienta scolii, de data asta ALTFEL. Sau macar sa poti face asta pentru copiii tai…
Insa reactia care ne-a umplut cel mai mult de bucurie a fost cea a lui David, un baietel venit impreuna cu parintii lui la acest eveniment si care, in timp ce parintii ʺse jucauʺ de-a copiii, si-a petrecut timpul impreuna cu ceilalti copii din scoala, facand activitatile obisnuite acelui moment al zilei: ʺMami, as da orice sa merg la scoala asta!ʺ.